Nasz klasztor w Lublinie od dwóch lat buduje organy. Inwestycja należy do tych wyzwań, które są pracochłonne i wymagają bardzo dużych nakładów finansowych. Budowa organów jest możliwa dzięki dotacji z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W 2022 r. zrealizowaliśmy drugi etap projektu: „Nowe oblicze artystyczne klasztoru oo. Bernardynów w Lublinie”, którego głównym celem jest budowa „21 głosowych organów, na którą Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przekazało 530 000 zł. Wkład własny w tej części inwestycji wynosił 140 000 zł. Studio nagrań
Fanfara przekazało na ten cel 100 000 zł, natomiast klasztor 40 000 zł.
Należy podkreślić, że pierwszy etap budowy organów był efektowny. Wówczas powstała szafa i fronton organowy. Druga część prac dotyczyła wnętrza instrumentu i była niewidoczna, jednak to dzięki tym pracom instrument zabrzmi i wypełni przestrzeń świątyni muzyką.
Prace odbywały się przez wiele miesięcy w 4 pracowniach w różnych częściach Polski, a ostatecznie zostały dostarczone do Lublina przez 4 głównych wykonawców:
1) Pan Wiesław Niżnik wykonał 13 głosów organowych labialnych – metalowych z cyny (Gemshorn 8’, Oktawa 4, Rurflet 4’, Kwinta 2 2/3’, Mixtura 2′ 4ch, Superoktawa 2’, Prestant 8’, Viola 8’, Flet leśny 2’, Sesquialtera 2 2/3 2ch, Szarf 1 1/3 3ch, Pryncypał 4’, Chorałbas 4’).
2) Pan Michał Klepacki zbudował 3 klawiatury (manuały) drewniane, z białą okleiną i hebanowymi klawiszami półtonowymi, drewniane boki klawiaturowe (bez lakierowania), śruby regulacyjne, ciężarki poziomujące klawisze, magnesy oporowe do III manuału, płytki fotokomórkowe tonowe pod klawiaturami i przełączniki zecera oraz wyłączniki rejestrowe elektromagnetyczne Kimber-Allen AS012 (52 szt.).
3) Pan Jerzy Ordon wykonał elektryczny system włączania głosów organowych w stole gry i sterowania systemem hybrydowym (zecer i MIDI) obejmujący:
- płytki fotokomórek do manuałów cała oktawa: 12 szt.,
- płytki fotokomórek do manuałów ostatnia oktawa: 3 szt.,
- płytki czujników pola magnetycznego do pedału: 30 szt.,
- magnesy do pedału: 30 szt.,
- płyta główna płyty połączeń,
- płyta połączeń 3man + pedał,
- przekaźniki elektroniczne tonowe (2 manuał): 56 szt.,
- sterowniki elektromagnesów zasuw: 32 szt.,
- płyta główna zecera,
- zecer:
– wyłączniki sterujące zecerem: ok. 25 szt.,
– wyłączniki rejestrowe klapkowe: 9 szt.,
- diody LED do podświetlania wyłączników rejestrowych: 9 szt.
- moduł midi,
- moduł czujnika temperatury do korekty wysokości stroju przez MIDI,
- przełączniki sterowania klawiaturą komputera (do wyświetlania pieśni),
- filtr zasilania elektroniki,
- zasilacz elektroniki,
- montaż elektroniki obrębie kontuaru,
- sterownik dzwonów rurowych,
- uruchomienie całego systemu w stole gry przy współpracy z głównym organmistrzem,
- uproszczony schemat ww. systemu, w celach przyszłej konserwacji i ewentualnych napraw.
4) Pan Grzegorz Stawowy wykonał piszczałki – 5 głosów labialnych i elementy drewniane do innych głosów tj.: subbas 16’, fletbas 8’, flet 8’, flet kryty 8’, flet minor 4’, tympan, tuby do głosu Puzon 16’, 4 drewniane piszczałki Pryncypałbasu 16’ C-Dis. Ponad to system powietrzny (miechy, wiatrownica Man. 2, dmuchawa), stół gry (drewniana obudowa, klawiatura nożna, ławka dla organisty, montaż 3 klawiatur ręcznych i systemu rejestrów głosowych, uruchomienie całego systemu gry przy współpracy z podwykonawcą systemu elektronicznego sterowania) oraz komplet siłowników do połączeń manuałowych i włączania zasuw głosowych w wiatrownicach.
Drugi etap budowy organów 21-głosowych według projektu o. Juliana Śmierciaka OFM został zakończony.
Za pomoc i wsparcie dziękujemy naszym dobrodziejom. Szczególne podziękowania ślemy do Ministerstwa Kultury Dziedzictwa Narodowego.
o. Sebastian Feret OFM
gwardian klasztoru i proboszcz parafii